7 Mar 2010

Eski Bir Yazı...


Performans İçin Psikoterapi
Milliyet İnsan Kaynakları (2005)


Üst düzey yöneticilerin, çalışanların, sanatçıların, sporcuların performansını artırmak için uygulanan bir psikoterapi tekniği EMDR... Psikologlara göre teknik, çok olumlu sonuçlar veriyor. Terapi alanlar sonuçtan memnun. EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) yani Göz Hareketleriyle Duyarsızlaştırma ve Yeniden İşleme. Bir psikoterapi uygulaması EMDR. Performansı ve özgüveni geliştirmek için kullanılan terapi yöntemlerinden biri. Davranış Bilimleri Enstitüsü’nden (DBE) Psikolog Filiz Kaya, EMDR ’ın gerek liderlik pozisyonunda olan üst düzey yöneticilerin ve çalışanların gerekse iş hayatına yeni atılan, basamakları hızla tırmanmak isteyen kişilerin var olan performanslarını daha iyi bir noktaya getirmelerini sağlamada kullanılan, etkinliği kanıtlanmış bir teknik olduğunu belirtiyor ve ekliyor "EMDR, iş hayatının yanı sıra sanatçıların sahne performansını ve yaratıcılığı artırmada ve sporcuların üst düzey performans sergilemelerini sağlamada son dönemde öne çıkan bir yöntem. Son derece olumlu sonuçlar da alınıyor."


BAŞARISIZLIK GERİDE KALIYOR

Performans geliştirme konusunda, benzer sorunlar ile gelen kişilerin istedikleri sonuca ulaşma sürelerinin 2-3 seans ile yaklaşık 20 seans arasında değiştiğini belirten DBE Yetişkin ve Aile Bölümü’nden Uzman Psikolog Özge Altan ise “EMDR ile performans geliştirme konusunda gerek bireysel görüşmelerden alınan sonuçlar gerekse yapılan deneysel araştırmalar, tekniğin iş hayatındaki her düzeyde çalışanların başarısızlığı geride bırakmasını sağladığını gösteriyor. Hatta iş yaşamlarındaki işlevsellik düzeylerinin üst düzeye çıkmasına yardımcı oluyor. Sanatçıların endişe düzeylerinin azaldığı ve kendilerine olan güvenlerinin arttığı da görülen olumlu sonuçlardan biri” diyor.


UYGULAMA ALANI SINIRSIZ

Memory Center Çalışana Psikolojik Destek Merkezi Yöneticisi Psikolog Dr. Ercüment Doğan da EMDR'ı, pek çok psikolojik sıkıntının üstesinden gelmekte olduğu kadar yaptıkları işte ya da uğraşılarında çizgi ötesi performansı yakalamak isteyen kişilere potansiyellerini harekete geçirmeleri için kısa sürede yardımcı olma gücüne sahip bir yöntem olarak anlatıyor. Doğan, şöyle konuşuyor; "EMDR'dan işyerlerinde, pek çok durum ile ilgili olarak yararlanıyoruz. Temel olarak iki farklı uygulama alanı var. İlki, işten ya da özel yaşantıdan kaynaklanan sorunların iş performansını etkilediği durumların üstesinden gelmekle ilgili. Diğeri, kişinin hayatını etkileyen belirgin bir sıkıntı olmasa da mevcut performansın geliştirilmesi ile bağlantılı. Bu çerçevede baktığımızda EMDR'ın uygulama alanı sınırsız gözüküyor" diyor.


ÖNEMLİ BİR TEKNİK
Davranış Bilimleri Enstitüsü Kurucu Başkanı Emre Konuk, geçmişte yaşanan olumsuzlukların insanların üzerinde engelleyici bir etki yaptığına işaret ediyor. Konuk, "Bu etki ortadan kaldırıldığında, kişinin performansını yükseltme yolundaki engeller de ortadan kaldırılmış olur. EMDR terapisinin diğer terapilerden farkı da engel teşkil edebilecek düşünce, inanç gibi konulara, daha kısa sürede erişmesi ve işlenmesini sağlaması. Benzer şekilde olumlu yaşantılar da EMDR'ın performans geliştirmede en önemli araçları. EMDR ile kişinin, hali hazırda kendisinde var olan bu olumlu özellikleri daha güçlü hissetmesi sağlanır. EMDR ile performans geliştirme tekniği, kısa süreli olması ve gelişimin daha ilk seanslardan görülebilmesi nedeniyle, her türlü performans söz konusu olduğunda uyguladığımız en önemli tekniktir" diyor.


TERAPİ ALANLAR ANLATIYOR

EMDR terapisti alanlar da sonuçtan memnun. Ortak fikir, terapi performansı artırıyor.
İsimlerini açıklamadan görüşlerini aktarmak istediğimiz bilgi teknolojileri iş analisti B.A ile tiyatrocu T.K., EMDR'ı şöyle anlatıyor:

Ayrıntıları unutuyordum
B.A: "Projelerimi, her zaman üst düzey yöneticilerimize sunmam gerekiyordu. Proje hazırlama aşamasında hemen her şey mükemmel oluyordu ama sıra sunum yapmaya geldiğinde zorlanıyordum. Her defasında, projemi istediğim gibi anlatamadığımı hissediyordum. Mutlaka bir ayrıntıyı unutuyor, en önemli ayrıntıları gözden kaçırıyordum. DBE'ye başvurdum ve EMDR terapisine başladım. Seanslara başladıktan 3 hafta sonra yaptığım sunumda, diğerlerinin bile fark edebileceği düzeyde değişmiş olduğumu gördüm. 7 haftalık EMDR seanslarının sonunda, kendimi sadece sunumlarda değil, hayatımın hemen her alanında güçlü ve rahat hissetmeye başladım. Daha önce sıkıntı yaşamamak için kaçındığım pek çok ortamda rahat ve kendine güvenli davranabiliyorum."


Gerçekten çok şaşırdım
T.K: "Bir arkadaşımdan, EMDR tekniğini ve oyuncuların performansını geliştirmek için uygulandığını duydum. Öncelikle sadece merak ettim ve aslında bir çeşit `danışmanlık' almak amacıyla gittim. Ama tekniğin yarattığı etki karşısında gerçekten çok şaşırdım. Tekniğin uygulanmasının öncesi ve sonrası arasında performans açısından inanılmaz bir fark var. Bunu neyin yarattığını açıklayamıyorum ama başlayalı çok kısa bir süre olmuş olmasına rağmen, genel olarak hayatımı ve oyunculuk performansımı son derece olumlu etkilediğini iyi biliyorum. Şimdi rolüme çok daha kısa sürede odaklanabiliyorum. Hatta karaktere çok daha kısa sürede girebiliyor, replikleri bile öncesine göre çok daha hızlı bir sürede ezberleyebiliyorum."




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.